De week van de Spaans- en Latijns- Amerikaanse film in
Gent werd alvast goed ingezet met La Voz
Dormida (De Slapende Stem) van regisseur Benito Zambrano, dat meteen het
loodzware thema van de tijd na de Spaanse burgeroorlog op de kijker afvuurde. De
film is een adaptatie van Dulce Chacon’s historische roman met een setting in
1940, twee jaar na de overwinning van Franco op de communisten in Spanje. Één
voor één probeert hij laatstgenoemden te elimineren uit zijn land. Onder de
gevangen genomen communisten bevindt zich Hortensia, een zeven maand zwangere
vrouw die moedig haar lot afwacht. Ze wordt ter dood veroordeeld, maar de straf
zal niet eerder plaatsvinden dan wanneer ze bevallen is. Pepita, de zus van
Hortensia komt haar steunen en probeert er alles aan te doen om het doodvonnis
van haar zus te voorkomen, ook al is dit niet zonder gevaar.
María León, die de
rol van Pepita vertolkt, is meer dan alleen maar een mooi gezichtje. Haar rol
bezit het meeste lef, doorzettingsvermogen en emotie. Die eigenschappen maken
de charme uit van de overgrote meerderheid van de Spaanse ‘chicas’ en daar
maakt Pepita gretig gebruik van om zichzelf uit de ellende te halen. Voorheen werd
deze actrice enkel gespot in verscheidene Spaanse series, maar in La Voz Dormida bewijst ze mooi dat ze
meer aankan. Haar tegenspeelster Hortensia, vertolkt door Inma Cuesta, hoeft
anders ook niet onder te doen wat betreft Spaans temperament. Maar naast
geschreeuw en aanmoedigingen voor haar medegevangenen bezorgt het personage van
Hortensia de kijker voornamelijk tranen in de ogen, zeker op het moment dat ze
dreigt haar pas geboren kind te moeten afstaan. Een kippenvelmoment zinderde
door de zaal wanneer Hortensia ‘Duerme mi
niña, duerme’ begon te zingen. Haar stem zal in mindere mate effect gehad
hebben in het boek, maar dat laatste zal ongetwijfeld ook vochtige ogen hebben
opgeleverd.
Afgezien van de
emotionele momenten loopt de film ook over van heftige scènes die je naar de
keel grijpen. Zo start de film met een koelbloedige terechtstelling van enkele gedetineerden
waardoor de kijker al gauw beseft dat het met de rest van de gevangenen evenmin
goed zal aflopen. De film staat bol van executies, folteringen en emotionele
chantage. Kortom, verlaat je de zaal met een leeg en moedeloos gevoel? Reken
maar!
Voor Spanjaarden
betekent deze film misschien het zoveelste verhaal over het regime van Franco,
maar buitenstaanders kunnen erg getroffen worden door het schrijnende thema.
Dit werd duidelijk wanneer er achteraan in de zaal “Franco, cabrón, hijo de puta” geroepen werd. Het is een verleden
dat velen van ons niet gauw loslaat. La
Voz Dormida , een hard stuk realisme dat blijft nazinderen tot op het bot, is
alvast een verhaal om immer verder te vertellen! La Voz merece estar oída! (De
stem verdient het om gehoord te worden.)
Inderdaad een zeer aangrijpende film over één van de zwartste bladzijden uit de Spaanse geschiedenis. Ik werd er helemaal stil van...
ReplyDeleteAstrid, ik dacht dat ik goeie recensies kon schrijven maar nu ik de jouwe lees... Je hebt precies wel een heel goede smaak qua films - dus ik ga je blog op de voet volgen ;) Ik kan al niet wachten tot ik La Voz Dormida kan bekijken en ervaren wat jij tijdens het bekijken van de film hebt gevoeld! Spaanse, Mexicaanse en Zuid-Amerikaanse films dragen vaak mijn voorkeur weg, maar deze film lijkt mij toch een pareltje (als ik je mag geloven) :)
ReplyDelete