
De verwachting dat de filmmakers zouden hameren op het feit dat Marilyn haar intelligentie al bij al even groot was als haar portie sex-appeal, bleek niet het geval. Na haar dood in 1962 werden enkele van haar dagboekfragmenten gepubliceerd en wat bleek? Marilyn Monroe was meer dan alleen een sexy blondje die iedere man om haar vinger draaide. Want toegegeven, het enige beeld dat we voordien van haar te zien kregen kan worden samengevat in haar bekende lijn van Some Like It Hot: “I’m not very bright I guess. No, just dumb, if I had any brains I wouldn’t be on this crummy train with this crummy girl’s band.” Nee, we krijgen een onzekere en zelfdestructieve Monroe voorgeschoteld die steun vindt bij mensen die haar steeds weer bevestiging geven. Laten we eerlijk wezen, acteren kon ze wel degelijk en aan ‘présence’ had ze ook geen tekort. Vanwaar dan die melancholische gedragingen en de extreme drang om serieus te worden genomen? Het blijft tot op heden een raadsel en ook deze film kan ons geen antwoord bieden.
Hoewel de spanningen tussen de labiele Amerikaanse actrice en de Engelse manier van regisseren centraal staan in de film, is toch de acteerprestatie van Michelle Williams die de overgrote aandacht van het publiek naar zich toe weet te trekken. Naast de fysieke gelijkenissen krijgen we ook een zeer overtuigende weergave te zien van Marilyn’s vrouwelijke complexiteit in volle glorie. Van uitgelaten giechelen en geflirt tot zichzelf opsluiten in haar kamer en huilend in slaap vallen. Wie echter gaat om Emma Watson ontdaan te zien van haar rol als Hermione Granger houdt deze film beter voor bekeken. Zij trekt haar zelfde outfit aan als in Ballet Shoes, maar vervult in My Week with Marilyn maar een bijrolletje als naaister in de studio en back-up-liefje van Colin. Judi Dench laat zich dan wel weer van haar beste kant zien. Deze oer-Britse actrice past natuurlijk in de setting en maakt het plaatje alsnog af.
No comments:
Post a Comment