231.000 Europese studenten namen het voorbije
jaar deel aan een Erasmus uitwisseling naar het buitenland. Meer dan de helft keert
terug met een post-Erasmusdepressie nadat ze het beste jaar van hun prille
leven meegemaakt hebben. Maar wat als je daar je soulmate ontmoet en
onafscheidelijk wordt van elkaar? Regisseur Drake Doremus neemt je gevaarlijk
diep mee in het liefdesverhaal van twee jonge en spontane studenten. Jakob,
gespeeld door Anton Yelchin is een Amerikaanse stoelenontwerper en Anna, gespeeld door
Felicity Jones, is een Britse schrijfster. Ze leren elkaar kennen in een les
‘media studies’ in L.A. Een kruisende blik, een blozende lach, een papiertje
met haar telefoonnummer en hun eerste date is een feit. “What are we going to
do when we graduate?” Jakob’s vraag ondersteunt de hele film en het resultaat
zijn dure vliegtuigtickets en telefoontjes wat uiteindelijk leidt tot een
knipperlichtrelatie tussen de twee. Geen van beide kan de last van een eerste verliefdheid
dragen – maar wie kan dat wel?
Like Crazy is een romance
die de kijker meesleurt in haar complexiteit. Het is, zoals meerdere
romantische films, een boy-meets-girl-scenario, maar wat deze film onderscheidt
van de melige drama’s is het gebrek aan cliché. Zowel Jakob als Anna zitten
niet braaf thuis op elkaar te wachten, maar vervangen de persoon aan de andere
kant van de wereld door een beter bereikbaar lief in eigen omstreken. En toch,
telkens opnieuw is het gemis te groot en het verlangen ondraaglijk waardoor ze
elkaar meermaals opzoeken. Like Crazy vertelt de waarheid, zijnde: liefde
is mooi. Maar –en dit is enkel omdat het de waarheid is– sometimes love hurts.
Enerzijds krijgen we spontaan overkomende handgefilmde
scènes te zien en anderzijds worden er snapshots getoond van het koppel in bed,
op het strand, al kussend. Nochtans krijgt de kijker niet het gevoel dat die
snapshots er zijn om de dialoog te breken. De foto’s lijken als het ware voor
onze neus te worden geduwd om zo ons collectief geheugen binnen te dringen. Het
voelt aan alsof we het koppel al kunnen doorgronden vanaf het begin van hun
prille romance en geleidelijk mee worden genomen doorheen hun liefdesreis vol
hindernissen. Een waarschuwing is hier echter wel op zijn plaats: hoewel het
verloop van het verhaal als vanzelfsprekend lijkt, eindigt de film vrij dubieus.
De laatste scène houdt verschillende interpretaties voor mogelijk, maar laten
we het beschouwen als een invulling van de kijker zijn fantasie.
De ene persoon zal zich al meer identificeren met het verhaal over de
liefde tussen erasmussers dan de ander, maar iedereen gelooft wel in hun
oprechte liefde voor elkaar- die al eens gedwarsboomd wordt door autoriteiten
die Anna in London houden wegens visum problemen. Dit verhaal staat bekend als
een universele ode aan de passionele maar benauwende verliefdheid tussen jonge
en sprankelende mensen. Al is het geen diepgaand psychologisch verhaal, het is
wel crazy pijnlijk.
oh oh, dat belooft voor mijn erasmus volgend jaar ;) Klinkt als een mooie film, ik ga hem eens kijken!
ReplyDelete